Peter har som interimschef erfarenhet av ledarskap inom både privat och offentlig sektor och av att leda verksamheter på olika nivåer och har framgångsrikt drivit effektiviserings- och förändringsarbete och därmed gjort skillnad och skapat värde. Hans syn på ledarskap sammanfattas genom nyckelorden kommunikation, tydlighet, delaktighet och resultat.
Behovet att hyra in en senior interimschef på ledningsposition kan handla om att få en tillfällig lösning under pågående rekrytering, vikariat under längre frånvaro, organisationsförändring eller om verksamheten är i behov av en akut turn-around.
Kraven är högre än om man skulle tillsvidareanställa någon till samma roll. Interimschefen måste kunna sätta sig in i arbetet och leverera resultat direkt. Det finns ingen smekmånad som vid en normal introduktionsperiod. Interimschefen ska skapa förtroende för sig själv samt i princip kunna leda personalen från första dagen.
Som interimschef är det sannolikt värdefullt att vara lite överkvalificerad för positionen för att snabbt lyckas. För organisationer och företag som tar in en interimschef innebär det en möjlighet att ta in kompetens som de kanske annars inte varit intresserade vid en traditionell tillsvidareanställning.
Peter erbjuder även stöd till chefer vid svåra förändringsprocesser och akuta kriser. Dessutom kan Peter ge dig som chef verktyg för medarbetarsamtal, lönesamtal och svåra samtal.